Monday, May 13, 2013

Tonsilitis penyebab demam

Hi uollss...
How's your weekend..

Weekend akak adelah terjelepuk dikatil sebab demam.
Makan ubat kang baik pastu x makan kang demam balik.

Pastu malas nk pi klinik. Makan jela paracetamol.

Pastu akak suluh kat tekak sekali je tekak akak ado mcm ni.





Tapi gambar diatas tu kes serious. Akak punya ada 1 mata jah. Tapi cukup menyebabkan aku demam. Pastu sakit2 1 badan.

Rupanya akak baca dengan tonsil kita tu la ada segala deria okeh. Selain dari sakit2 badan. Boleh juga membawa kepada sakit kepala. Nasib baik aku x kena sakit kepala.

Mula2 aku ingat boleh baik lah dengan minum air banyak. Harammmmm... Minum air dekat 5 liter dah pon xde pape.

Last2 aku jumpa doctor.

Doctor kata ni hasil aku cabut gigi pastu pegi makan antibiotik sehari lewat jadi bacteria tu dah infected kat tekak pulak...

Rasainnnn..

akak tanya boleh tak kalau x makan antibiotik. Kalau minum air je tak boleh hilang ke?

Doc kata, kalau merah je tosil tu boleh sembuh kalau minum air banyak. Ni dah nanah so saya x berani nak bagi minum air je. Kena makan antibiotik lah.

Balik rumah akak amek antibiotik sahajork. Tak makan paracetamol pon. Dalam 3 jam terus baik uolllsss....

Mana taknya terus dose kuat Doctor tu bagi ya.

Ok. lah tu je... ni pon ada saki baki sakit badan haku tak hilang lagik.

Jadi kesimpulannya, jagalah tonsil anda. Minum air masak banyak2. Kurangkan makan benda2 pedas.

Byeeee...

No comments:

iklan