Sunday, October 23, 2011

Health Concious!

Nah pukul 3 pagi akak dah bangun, sebad akak tido pkul 9 kaedahnya.

Dah tu akak nak mengamalkan konsep kesihatan dalam islam di mana bangun dan mandi sebelum subuh. Pastu lepas subuh kau tido balik kannnnnnnn????
Akak tetiba bangun teringan eggwhite yang dah dikeluarkan dari fridge dari siang. So bangun buat pavlova.

hihihihihi....

Jumaat lepas ada talk pasal 'Wellness in workplace' kat opis akak nih..

Ternganga2 kitorang dengar okeh, sebab banyak benda yang kita practise adelah salah okeh. So akak share kat korang eh apa instructor tu cakap. Supaya akak ingat gituuu.


1. Start exercise with cardio exercise. Brisk walking is the best sebab korang gerakkan your whole body. Then baru la korang boleh buat muscle exercise.
Ramai orang terus jump buat exercise konon nak kuruskan badan sbb tu fail nyehhh!

2. Start with slow and steady pace. Tak pernah exercise jangan dok jogging mcm nakmasuk marathn ye uolllsss.. sikit2 yang termampu sudah.

3. Cardiac arrest bukan hanya disebabkan oleh rokok dan juga diebetes tetapi juga disebabkan korang terus2 buat exercise berat contoh bersukan tanpa buat cardio exercise.. Dan juga disebabkan oleh liposuction gituuu..in this case die on operation table.

4. Before cardio exercise at least kena makan 'sikit' dulu. Bukan melantak nasi lemak ye uolllss... makan biskut sekeping jah. Minum air milo kaaa..

5. Badan kita boleh develop calcium, so kalau uolls dah cukup calcium tak perlu amek supplement sebab tu akak menyebabkan benda2 yang x elok, > akak lupa kenapa nyehhhh.. Boleh gitu??

6. Korset mahal tak boleh menyebabkan korang kurus. Tengok je la penjual korset yang TOP itteeewwww... Adekah beliau kurus seperti yang diwar-warkannn??? Tapi untuk korang menjana pendapatan boleh laaa..

7. If korang makan banyak, make sure calorie yang korang burn pon banyak tu jugak.

8. Eat healthily. Minum air 1 ke 2 litter sehari. Jangan minum banyak sangat sebab nanti darah korang akan diluted, dan keluar through liang roma. Nak??

9. Different body shape have different type of exercise. Pear type of body tak boleh start with jogs exercise okeh. Akak baru tau, korang kena start with bicycle.

10. Nak kuruskan badan jangan tunggu esok. Kalau tunggu esok memang selamanya la tak exercise. > ni ayat akak!

Nanti akak share pulak pasal kesihatan dlm islam.

2 comments:

Mrs Nageb said...

Setujuk...:)

Anonymous said...

setujuk.. sesuai utk cik lee.. wei hadiah pahat aku xpos lg.. bz la.. tggu yea.. beli kat i-setan tau

iklan